بلاگ, صنعت فرش ماشینی

لزوم توجه به مد در تعیین استراتژی‌های طراحی فرش

امروزه هماهنگی منسوجات خانگی که فرش هم یکی از آنهاست، با پرده، مبلمان و حتی پوشاک که یکی از عناصر مهم در موضوع مد به حساب می‌آید مورد توجه ویژه است. در گذشته هر کدام از این‌ها به صورت منفرد استفاده می‌شدند و هماهنگی مورد توجه نبوده و یا لازم نبود که در معماری داخلی همه را به یکباره و هماهنگ تصمیم‌گیری کنند؛ ممکن بود پرده در یک مقطع زمانی خریداری شود،  فرش در یک مقطع دیگر و سایر موارد به همین شکل.

تاثیر متخصصین مد روی سلیقه مردم

امروز گروه‎های تخصصی معماری داخلی و دکوراسیون داخلی مثل هر حرفه دیگری هم در دانشگاه و هم به صورت صنفی در جامعه رواج پیدا کرده‌اند. این گروه‌ها با توجه به سندیکا و انجمن‌هایی که دارند و نمایشگاه‌هایی که برگزار می‌کنند خودشان را به مردم عرضه می‌کنند و مردم خدمات تخصصی مد روز و دکوراسیون داخلی را از آنها یاد می‌گیرند. این روند باعث شده است که منازل و مکان‌های مختلف با حضور متخصصان طراحی داخلی، تزیین و تکمیل شود.

جریان فعلی نشان می‌دهد که متخصصین در تعیین مد، طرح و رنگ حضور جدی‌تری دارند و تولیدکنندگان فرش به اتفاق تیم طراحی باید حتما با این متخصصان هماهنگ بوده و آنها را مورد رصد قرار دهد تا استراتژی‌های طرح و رنگ را دقیق‌تر تدوین کنند.

مخصوصا در تولید صنعتی فرش که تیراژ و تولید انبوه مهم است و توجه به مدِ فراگیر و سلیقه‌ای که جامعه بزرگی را پوشش دهد حائز اهمیت است.

لزوم الهام از مد رایج جامعه در صنعت فرش

آیا نمایشگاه‌هایی که در ایران برگزار می‌شود می‌تواند کارکرد مدی که در سایر کشورهای اروپایی یا امریکا شاهد آن هستیم، داشته باشد؟

ما در کشورمان جمعیت وسیعی را داریم که نسبت به خیلی از کشورها ترویج مد در آن آسان‌تر است و آزمون و خطا گرفتن از موضوع مد و کشف سلایق مردم در این جمعیت راحت‌تر انجام می‌شود بنابراین سرمایه‌گذاری تخصصی در این فضا قطعا در تعیین استراتژی‌های تولید کمک‌کننده است.

نمایشگاه تخصصی فرش که بنکداران، خریداران و فروشگاه‌های تخصصی فرش در آن شرکت می‌کنند در جای خود محفوظ است اما یک شرکت فرش باید در نمایشگاه های دکوراسیون داخلی، لوازم خانگی و به طور خاص مد حضور داشته باشد که برای کشف سلایق مردم بسیار مفیداست.

امروز فرش یک کالای صرفا ضروری در خانه افراد نیست و تقریبا همه، مفروشی را که تامین‌کننده پوشش کف باشد دارند (مگر زوج‌های جوان که تازه تشکیل زندگی داده‌اند)، امروز بیشتر مردم تمایل دارند منسوج خود را تبدیل به اثر هنری کنند و روی آن طرح و رنگی که دوست دارند یا می‌خواهند با سایر اجزای داخلی دکوراسیونشان هماهنگ باشد تمرکز کنند. اینجاست که توجه تولیدکنندگان به موضوع مد باید خیلی بیشتر جلب شود. همچنین با عنایت به جمعیت داخلی ایران و فرصت‌های صادراتی فرش، سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ها موفقیت‌آمیز خواهد بود.

امتیاز دهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *