بلاگ, مراقبت از فرش

چطور از بوی نم فرش خلاص شویم؟

بوی نم فرش بویی ناخوشایند و آزاردهنده است که می تواند باعث ایجاد حسی نامطلوب در اعضای خانواده شود. اگر شما نیز با این مشکل مواجه بوده و به دنبال راه هایی برای زدودن بوی نم فرش و خلاصی از آن هستید، می توانید با مطالعه این راهنما، روش های بیان شده در آن را مورد استفاده قرار دهید. روش هایی که با وجود اثرگذار بودن ساده هستند و در اغلب منازل می‎توان آنها را به‌کار گرفت.

 علت ایجاد بوی نم فرش

عوامل مختلفی از شرایط آب و هوایی گرفته تا مشکلات ساختمانی، در بوجود آمدن نم فرش و در نتیجه انتشار بوی نم فرش در فضا موثر هستند. این عوامل در ابتدا سبب نفوذ رطوبت به داخل فرش می شوند، در صورت بی توجهی و تداوم این موضوع، رطوبت در فرش باقی مانده و به تدریج بوی نامطبوعی از آن بر می‌خیزد که با گذر زمان بر شدت آن افزوده می‌شود.

 روش‌هایی برای رفع بوی نم فرش

برای رفع بوی نم فرش راه‌های مختلفی وجود دارد اما بهترین روش‌هایی که می‌توان مورد استفاده قرار داد، روش های خانگی و طبیعی هستند، زیرا از یکسو در دسترس بوده و بکارگیری آنها برای بیشتر خانواده امکان پذیر است و از سوی دیگر به علت کم هزینه بودن، باعث افزایش مخارج خانواده نمی‌شوند؛ ضمن اینکه تاثیر قابل قبولی نیز دارند. به همین علت ما سه مورد از روش هایی خانگی و طبیعی را به شما معرفی می‌کنیم، روش‌هایی که از موادی چون جوش شیرین، اسطوخودس یا لیمو ترش در آنها استفاده می‌شود، موادی که همگی طبیعی بوده و عوارض مواد شیمیایی را نیز به همراه ندارند.

 تاثیر جوش شیرین در رفع بوی نم فرش

جوش شیرین ماده‌ای است که در منازل زیادی یافت می شود و کاربردهای گوناگونی دارد، شاید برایتان جالب باشد که بدانید از جوش شیرین برای از بین بردن بوی نم فرش نیز می‌توان استفاده کرد و این کار به سهولت و سادگی انجام می‌گیرد. به این منظور کافی است کمی جوش شیرین را بر روی آن قسمتی از فرش که بوی نم گرفته است، بریزید و سپس آن را با استفاده از جارو یا فرچه مالش دهید تا به خورد فرش رود، حال 24 ساعت صبر نمایید و بگذارید جوش شیرین به همان وضعیت باقی بماند. پس از این مدت با استفاده از یک جارودستی جوش شیرین را از سطح فرش جمع آوری کنید. در مرحله بعد یک دستمال نیمه مرطوب را برداشته و آن را روی محل موردنظر بکشید.

اما هنوز کار به پایان نرسیده است، در گام آخر یک قاشق غذاخوری سرکه سفید را درون یک لیوان آب بریزید و آن را هم بزنید. حال ترکیب حاصل را در ظرفی مانند یک شیشه شوی خالی و تمیز ریخته و آن را بر روی همان قسمت فرش اسپری کنید. پس از گذشت 15 دقیقه یک اسفنج برداشته و با شامپو، فرش را شستشو دهید، به گونه ای که اثری از جوش شیرین یا سرکه سفید بر روی آن باقی نماند. چنانچه این مراحل را به درستی و با دقت انجام دهید، انتظار می رود بوی نم فرش تا حد قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده و از بین برود.

حذف بوی نم فرش با لیمو ترش

لیموترش نیز یک ماده طبیعی و قابل دسترس در اکثر خانه هاست که با استفاده از آن می توان به جنگ بوی نم فرش رفت. در این روش تنها باید یک لیمو ترش را نصف کرده و آن را بر روی قسمت هایی از فرش که تولید بوی ناخوشایند می کنند، قرار دهید. خاصیت اسیدی لیمو ترش سبب می شود تا عوامل ایجاد کننده بوی نم از بین بروند. کمی منتظر بمانید تا لیمو ترش اثر خود را بگذارد، سپس می توانید به شستشوی فرش پرداخته و کاهش بوی نامطبوع را احساس کنید.

 نقش اسطوخودوس در زدودن بوی نم فرش

از جمله روش هایی که در حذف بوی نم فرش کاربرد دارد، استفاده از اسطوخودوس می باشد. حتما می‌دانید که اسطوخودوس گیاهی است پرخاصیت که بویی بسیار خوب و آرامش‌بخش دارد. بکارگیری این روش موجب می‌شود تا فرش شما رایحه مطبوع اسطوخودوس را به خود بگیرد. برای استفاده از این راه به گل‌های تازه اسطوخودوس نیاز دارید. در گام اول باید به میزان نصف پیمانه از گل‌های تازه این گیاه را تهیه کرده و آنها را خرد نمایید، سپس گل‌های خرد شده را داخل هاون ریخته و آنها را له کنید. در ادامه یک پیمانه جوش شیرین را به گل‌های اسطوخودوس اضافه کرده و آنها را خوب بهم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

حال می‌توانید ترکیب حاصل را بر روی قسمت‌هایی از فرش که می‌خواهید، بپاشید. برای مشاهده اثر این ترکیب لازم است 30 تا 60 دقیقه منتظر بمانید. هرچه زمان بیشتری صبر کنید، اثرگذاری ترکیب بیشتر خواهد بود، برای مثال می‌توانید اجازه دهید مخلوط چند ساعت یا یک شب تا صبح روی فرش باقی بماند. در پایان نیز با استفاده از جاروبرقی مواد را از روی فرش جمع آوری نمایید. جوش شیرین بوی نامطلوب را حذف کرده و اسطوخودوس نیز عطر خوبی از خود متصاعد می‌کند که در نتیجه فرشتان بوی مطبوعی پیدا خواهد کرد.

 رو‌ش‌های دیگر حذف بوی نم فرش

گرچه استفاده از راهکارهای بالا تا حدود زیادی می‌تواند به شما در از بین بردن بوی نم فرش کمک کند، اما روش‌های دیگری نیز در این زمینه وجود دارد که البته هزینه آنها بیشتر از روش‌های معرفی شده است. استفاده از روغن ضروری که از قسمت‌های معطر گیاهان مانند برگ، گل یا پوست بدست می‌آید و ترکیب آن با جوش شیرین نیز یکی از روش‌های موثر است. در این روش می‌توانید از روغن گیاهی استفاده کنید که عطر و بوی آن را بیشتر می‌پسندید. روغن اسانس نیز قابل استفاده است که به جهت کاهش هزینه می‌توان آن را با جوش شیرین مخلوط نمود. روش کار نیز مانند قبل است، روغن ضروری یا روغن اسانس را با جوش شیرین مخلوط کرده و بگذارید ترکیب حاصل برای چند ساعت روی فرش باقی بماند، سپس آن را با جاروبرقی از روی فرش جمع آوری کنید.

 

امتیاز دهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *