بلاگ, مراقبت از فرش

راهنمای تمیز کردن و نگهداری از تابلو فرش

خرید انواع تابلو فروش نشان‌دهنده اقبال عموم به هنر زیبای فرش است که علاوه بر استفاده‌های معمول، از آن به عنوان یک اثر هنری در دکوراسیون و تزیین منازل و فضاها هم استفاده می‌شود. تابلو فرش‌ها که معمولا در اندازه‌های کوچک از ۳۵ *۵۰ سانت تا ۳ * ۲ متر بافنده می‌شوند در دو دسته تابلو فرش‌های نفیس دستی و انواع تابلو فرش‌های ماشینی در بازار موجود هستند.
یکی از دغدغه‌های خریداران تابلو فرش نحوه نگهداری و تمیز کردن تابلو فرش است. ما در این مقاله نکات مهم برای مراقبت از انواع تابلو فرش‌ها را بررسی کرده‌ایم.

راهنمای نگهداری از تابلوفرش

اولین نکته‎‌ای که در نگهداری از تابلوفرش باید به آن توجه کنید محیط و فضایی است که تابلو فرش را در آنجا نصب می‌کنید.
دیواری که تابلو فرش به آن نصب می‌شود بهتراست گچی نباشد، تماس مستقیم فرش با دیوار گچی یا آهکی به بافت فرش آسیب می زند.
رطوبت و نورخورشید هم در محیطی که تابلو فرش را نصب می‎‌کنید اهمیت بسیاری دارد.
نورمستقیم خورشید برای فرش چه روی زمین و چه تابلو فرش‌ها مضر است و موجب رنگ‌رفتگی و کم‌رنگ شدن رنگ‌های فرش و در نتیجه از بین رفتن جلوه فرش می‌شود.
در نگهداری از تابلو فرش‌ها بدانید که رطوبت دشمن فرش است و موجب پوسیدگی بافت فرش می‌شود. پس از قرار دادن تابلو فرش‌ها در مسیر کولرهای آبی جلوگیری کنید.
جهت جلوگیری از پوسیدگی و بیدزدگی تابلوفرش از قرص نفتالین استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن تابلو فرش

بهترین راه برای تمیز کردن تابلو فرش گردگیری مرتب با استفاده از برس گردگیری جاروبرقی است.
اگر از رنگ‌های شیمیایی در تابلو فرش استفاده شده باشد امکان مخلوط شدن رنگ‌ها در هنگام شست‌و‌شو وجود دارد. پس حتما در زمان خرید با فروشنده در مورد جنس فرش و رنگ‌های به کار رفته در آن سوال کنید.
به صورت کلی می‌توان گفت تابلوفرش‌ها نیاز به شست و شو ندارند. اما اگر به هر دلیلی احساس کردید تابلوفرشتان کثیف شده، از مراکز قالی‌شویی‌ معتبر که در زمینه شستن تابلوفرش نیز تخصص دارند، کمک بگیرید. زیرا هر فرش با توجه به جنس و تراکم و لکه ها و نوع رنگ قالیشویی می شود و قالیشویی و شستشوی هر فرش متفاوت است. اما برای تابلو فرش‌ها بهتر است این فرشها را اعلاشویی کنید زیرا تابلو فرش‌ها بیش از سایر فرش‌ها در معرض دید هستند و باید همیشه تمیز و مرتب باشند.

چنانچه مایلید خودتان تابلو فرش را بشورید، ابتدا تابلو را از قابش جدا کنید. سپس روی تابلوفرش را با جاروبرقی که دهانه‌اش تمیز است جارو بزنید تا ذرات گرد و غبار از بین برود. سپس مقداری شامپو فرش را در آب سرد حل کنید و با یک تکه اسفنج بزرگ که در این محلول غلتانده‌اید، سطح آن را بسایید.
برای خشک شدن، باید تابلو فرش را روی زمین، در محیط نسبتا گرم بگسترانید تا رطوبتش تبخیر شود. این کار اجازه نمی‌دهد رنگ‌های آن در همدیگر بلغزند و ادغام شوند. هرگز تابلوفرش را روی طناب پهن نکنید. چون ممکن است کش بیاید و از ریخت بیفتد. پهن کردن تابلوفرش زیر نور مستقیم آفتاب هم پسندیده نیست. و بایستی آنرا بصورت پشت و رو زیرنور غیر مستقیم قرار دهید.

 

امتیاز دهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *