بلاگ, سبک زندگی

فرش ماشینی خوب را چطور انتخاب کنیم؟

فرش ماشینی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ هنگام خرید فرش ماشینی به چه نکاتی باید توجه کرد؟ برای پاسخ با این سوالات در این مطلب همراه ما باشید.
شناخت ویژگی های کالا و اجناس گوناگون جزء اصول اولیه هر خرید درست و هوشمندانه ای است. اگر با خصوصیات و مشخصه های کالایی که قصد خرید آن را داریم آشنا نباشیم نمی توانیم به درستی از میان گزینه های مختلف، فروشندگان متفاوت و قیمت های مطرح شده از سوی آنان و … بهترین مورد را انتخاب کرده و یا حتی فرق بین جنس اصل با نمونه های تقلبی و فیک را تشخیص دهیم. فرش یکی از وسایل ضروری زندگی ایرانی هاست و اکثر خانواده ها حداقل یکبار سراغشان به بازار فرش و خرید این کالا افتاده است. اما برای خرید فرش ماشینی خوب باید چه ویژگی هایی را مورد بررسی قرار دهیم؟

فرش ماشینی خوب

فرش ماشینی خوب و استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های فرش خوب بسته به نوع دستباف یا ماشینی بودن آن تفاوت دارد. در این مطلب چون موضوع بحث ما فرش ماشینی است درباره خصوصیات این نوع فرش صحبت خواهیم کرد. طبق اعلام سازمان ملی استاندارد ایران برای تشخیص یک فرش ماشینی با کیفیت و استاندارد، باید جنس نخ خاب، جنس نخ پود، تراکم شانه و پود و گره در متر، ابعاد فرش، درجه فرش و ارتفاع خاب آن با استفاده از برچسبی به پشت فرش الصاق شوند، در واقع این موارد مهمترین ویژگی هایی است که برای خرید این کالا باید آنها را شناخته و یا پیرامون هر یک اطلاعات مختصری کسب نمایید. ما راهنمای خرید فرش ماشینی خوب را به طور خلاصه در اختیار شماره قرار می دهیم.

ویژگی های فرش ماشینی خوب

همان طور که گفتیم مشخصه های هر فرش در شناسنامه الصاق شده به پشت آن درج می شود. در این قسمت مهمترین ویژگی های فرش ماشینی که لازم است آن را بشناسید را معرفی می کنیم.
 جنس نخ خاب:
خاب به ارتفاع زمینه فرش می گویند که برابر با ضخامت آن نیز هست. جنس نخ خاب اهمیت زیادی دارد چرا که حدود 70 درصد وزن فرش را به خود اختصاص می دهد. از الیاف گوناگونی در بافت فرش استفاده می شود اما بهترین نخ، نخ آکریلیک هیت ست است. این نخ ضدحساسیت بوده و در برابر رطوبت، نور خورشید یا شستشو مقاوم است، ضمن اینکه به جز چند هفته اول پرزدهی ندارد. اما در فرش هایی که از الیاف غیر اکریلیک مثلا پلی پروپیلن استفاده شده است، این موارد دیده نمی شود، در نتیجه فرش حاصل ماندگاری پایین تری خواهد داشت، ضمن اینکه جذب آلودگی و گرد و غبار در آن بیشتر خواهد بود.
 تراکم و شانه:
به تعداد گره هایی که در هر متر از طول فرش وجود دارد، تراکم فرش و به تعداد گره‌های موجود در هر متر از عرض آن، شانه فرش گفته می شود. بنابراین برای فرش 1000 شانه تراکم 3000، در هر متر از عرض آن 1000 و در هر متر از طول آن 3000 گره وجود دارد. هر چقدر تراکم فرش بالاتر رود، از یکسو استحکام و دوام آن افزایش می یابد و از سوی دیگر وضوح طرح و نقش آن بیشتر شده و در نتیجه زیبایی فرش دو چندان می شود.
 درجه فرش:
فرش ‌های ماشینی را به 5 دسته تقسیم و در واقع درجه‌بندی می‌کنند. این درجه بندی را کارشناسان مربوطه انجام داده و نتیجه را در جدول درجه بندی فرش درج می کنند. بهترین فرش ها از نظر رعایت اصول بافت درجه یک یا S می گیرند و به نامرغوب ترین فرش ها از نظر بافت، درجه پنج یا S5 داده می شود.

فرش ماشینی خوب از نظر بافت چه فرشی است؟

همان طور که گفتیم فرش ها از درجه یا تا پنج تقسیم می شوند، به عبارت دیگر فرش های درجه یک آنهایی هستند که اصول بافت به دقت در آنها رعایت شده و با استانداردهای تعیین شده همخوانی دارد. اما اگر احتمال دادید شناسنامه فرش تقلبی باشد می توانید برخی مشخصه های ظاهری را بر روی فرش بررسی کنید، البته این موارد بسیار کلی بوده و دقت بررسی کارشناسان را نخواهد داشت.
در فرش ماشینی خوب اثری از تکرار سیلندر در نقشه فرش به چشم نمی خورد. در فرش های نامرغوب که با استفاده از ماشین های قدیمی تولید می شوند، ممکن است سیلندر چندبار بچرخد که در نتیجه اثر آن به طور تکرار طرح روی فرش باقی می ماند. اگر از نخ های بی کیفیت در بافت فرش استفاده شده باشد بوی نفت یا پلاستیک از آن به مشام می رسید، همچنین پرزدهی فرش زیاد خواهد بود و اگر دست خود را روی آن بکشید، احساس چسبندگی پیدا می کنید. ارتفاع خاب فرش در همه قسمت ها باید یکسان بوده و کم و زیاد نشده باشد. طبیعتا اثری از دو یا چندرنگی، پارگی، وصله یا سوراخ در یک فرش ماشینی خوب به چشم نمی خورد، ضمن اینکه در زیر این فرش ها نیز آثار قلاب خوردگی وجود نداشته و سر نخ ها قابل مشاهده نیست.

آیا فرش ماشینی خوب گران است؟

لزوما این طور نیست. نکته مهمی که وجود دارد این است که انتخاب فرش ماشینی زمانی درست و هوشمندانه خواهد بود که شما مبتنی بر نیازهای خود آن را انجام دهید، برای مثال جهت مفروش کردن یک بخش پر تردد در منزل، استفاده از فرشی با تراکم بالا مثلا فرش 1200 شانه اصلا انتخاب درستی نیست و به جای آن باید از فرش های با تراکم پایین تر و ضخیم تر که ممکن است بسیار ارزان تر باشند، استفاده کرد. در این مثال یک فرش 700 یا 500 شانه با کیفیت که پاخور خوبی دارد، فرش ماشینی خوب به حساب می آید نه یک فرش 1200 یا 1500 شانه. حتی اگر خانه ای همیشه پر رفت و آمد و شلوغ است، بهتر است از فرش های ضخیم تر که تراکم کمتری دارند در آن استفاده شوند نه فرش های با تراکم بالا اما ظریف و کم ضخامت.

فرش ماشینی خوب و ایده آل برای من کدام است؟

ما در این راهنمای مختصر سعی کردیم اطلاعات کلی را در اختیار شما بگذاریم. همان طور که گفتیم فرش ماشینی را یک بار از نظر بافت مورد بررسی قرار دهید و یک بار مبتنی بر نیازهای خود و کاربردی که از فرش انتظار دارید. بنابراین فرش ماشینی خوب برای شما فرشی است که علاوه بر برخورداری از کیفیت در بافت، با فضای مورد نظر شما مثل پذیرایی، اتاق خواب، آشپزخانه، راهرو و … از نظر ابعاد و کاربری تناسب داشته باشد، با سلیقه تان جور باشد و قدرت خرید آن را داشته باشید. به عبارت دیگر صرفا قیمت بالا، تراکم زیاد، زیبایی طرح یا دیگر خصوصیات فرش، ایده آل بودن آن برای شما را تضمین نمی کند، بلکه تناسب آن با نیازهای شما و مفید بودنش در محیط زندگی تان است که اهمیت دارد.

امتیاز دهی

One thought on “فرش ماشینی خوب را چطور انتخاب کنیم؟

  1. راستین گفت:

    سلام. من میخواستم فرش خونمو عوض کنم و تو اینترنت به دنبال فرش میگشتم که با سایت شما رو به رو شدم. مرسی از مقاله ای که گذاشتید خیلی راهنمای خوبی برای من بود که بتونم بهترین فرش رو برای خرید انتخاب کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *